středa 16. listopadu 2016

Jak jsme začínali s příkrmy - část druhá

Ahoj, vítejte na mém blogu!

A mám tu pro vás druhý článek o příkrmech. Zaměřím se na recepty, co a kdy jsem začínala malé dávat.

S příkrmy jsem začala od ukončeného 4. měsíce a to jsem dala mrkev - pár lžiček v době obědu.
Po dalších 3 dnech jsem zkusila brambor. Pak jsem dala mrkev a brambor dohromady. Vždy podusit, rozmixovat, přidat olej nebo máslo.
Další jsem zkusila brokolici. Brokolice + brambor. Opět podusit, rozmixovat, přidat olej nebo máslo.

Poté nastaly problémy u malé se zácpou.....takže jsem se rozhodla, že ji občas dám nastrouhané jablíčko nebo banán (i když ten taky staví, ale u malé ne). Jídlo jsem dávala vždy v době oběda.

Po cca měsíci od zavedení příkrmu jsem zkusila dát maso - telecí. Takže uvařit brambor + maso. Rozmixovat, přidat olej nebo máslo a podávat. :)

Další variace které jsem vařila brambor + mrkev+ telecí. Brambor + brokolice + telecí.
Brambor + květák. Brambor + kedlubna. Při vaření jsem přidala pár zrníček kmínu.

Pak jsem zkusila krůtí maso a aby malá nejedla pořád maso, občas jsem dala místo masa žloutek. Důležité je ho dobře povařit. 

Další kombinaci kterou jsem zkoušela byla červená řepa a rýže. Bezvaječné těstoviny s masem.
Rizoto - rýže + mrkev + hrášek + případně maso.

Brambor + dýně. Brambor + pastinak. Brambor + špenát + maso.

Je spousta variací co a jak uvařit. :)


Kolem toho 6. měsíce jsem ráno dávala malé mléko, pak svačina - ovoce, oběd - zeleninový nebo masozeleninový příkrm, svačina - mléko, večeře - mléko.
Zavedla jsem lepek ve formě ovesné kaše. Vařila jsem jí z umělého mléka....nevím, jestli je to úplně správný postup. :)

Zkoušeli jsme nové druhy ovoce jako hruška, meruňka, švestky, borůvky, maliny. 

Od uk.8 měsíce jsem zkusila dát bílý jogurt. Na svačinu občas dávám domácí lučinu - překapaný jogurt přes plátýnko. Kolem 10. měsíce jsem zkusila jogurt smíchat se zakysanou smetanou a překapat přes plátýnko. Pak to namažu na chleba, nakrájím na kostičky a dávám malé.

Kolem toho 10.měsíce jsem některá jídla zkusila uvařit na cibulce. Na másle osmahnout cibulku, přidat maso a pak zbytek. Jako by se vařilo dospělému. :) Samozřejmě bez soli a koření.

jídelníček 4 až 5 měsíčního dítěte
  • snídaně - mléko
  • svačina - mléko
  • oběd - příkrm
  • svačina - mléko
  • večeře - mléko

jídelníček 6 až 7 měsíčního dítěte
  • snídaně - mléko
  • svačina - ovoce
  • oběd - příkrm
  • svačina - mléko
  • večeře - mléko

jídelníček 8 až 9 měsíčního dítěte
  • snídaně - mléko
  • svačina - ovoce
  • oběd - příkrm
  • svačina - mléko/ ovoce
  • večeře - mléko ( já jsem už v této době dávala to co zbylo od oběda, nebo se doporučují husté zeleninové polévky. Kaše ne, protože to zbytečně zatěžuje trávení na noc. Ovšem každé dítě je jiné a každému vyhovuje něco jiného.Malá teda měla večeři příkrm a poté ještě před spaním mléko.)

jídelníček 10 až 12 měsíčního dítěte
  • snídaně - mléko, od cca roka dávám kaše
  • svačina - ovoce
  • oběd - příkrm
  • svačina - ovoce/ jogurt/ chleba s lučinou..., od roka tvaroh
  • večeře - příkrm

Samozřejmě každé dítě je jiné, každému dítěti stačí k jídlu něco jiného. Toto je jídelníček, tak jak jsem to dělala já.

Ještě se hodně mluví o kravském mléku. Do roka je absolutně nevhodné a s tím i souhlasím. Od roka se z něj může jenom vařit a prý až od 3 let věku ho dítě může i pít.....To mi ale příde trochu už i přehnané a myslím si, že firmy, které vyrábějí umělá mléka chtějí, aby maminky co nejdéle kupovali jejich výrobky....to je můj názor. Malé je rok, takže uvidím co a jak,ale říkala jsem si, že tak do těch cca dvou let jsem schopna jí to umělé mléko dát, protože malá je závislák a pak postupně ho odbourávat. :) Ale uvidím jak s plány bude souhlasit....


Doufám, že vám článek trochu pomohl se vyznat v příkrmech. Samozřejmě každé dítě je individuální a důležité je i k němu tak přistupovat. A hlavně berte tento článek jako  informativní, ne jako návod, že dítě musíte krmit takhle a že je to jediná správná cesta. :)

4 komentáře:

  1. Já dávala na večer právě kaše a malá mi po nich moc krásně spinkala :-D akorát ovesná kaše je bezlepková pokud teda není zpracovávaná v závodě kde zpracovávají lepek, pak na krabicích píšou -může obsahovat stopy lepku,ale jinak je oves bezlepkový.
    Je pravda , že každému mimču vyhovuje něco jiného , jsem zvědavá jaký režim si bude žádat má druhá princezna :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano,muze byt s lepkem i bez lepku,ja mam s lepkem :-) a myslim si,ze je to i castejsi varianta... :-)

      Vymazat
  2. My s příkrmi bojujeme od 6. měsíce a až teď, téměř v roce, začíná chápat, že mlíčko je na žízeň, ale na hlad se musí pořádně najíst. Hlavně ty večeře mi moc nechce. Dávala jsem kaše, pak zeleninový příkrm, pak i maso a zase jsme se vrátili ke kaším :-/

    OdpovědětVymazat