úterý 15. listopadu 2016

Jak jsme začínali s příkrmy - část první

Ahoj, víteje na mém blogu!

Dnešní článek bude povídací a spíše pro maminky. :) Ovšem přečíst si ho může každý.
Rozhodla jsem se, že napíšu článek o příkrmech, jak jsme s nima začínali, co vařili a tak. Na internetu je spousta informací, každý má své postupy a názory, takže tento článek berte jako inspiraci a ne jako, že to tak musí být a že je to na 100% správné. :)

Se zaváděním příkrmů jsem u malé začínala od ukončeného 4. měsíce. Proč tak brzo? Protože od nějakého 3. měsíce jsem malou kojila, ale i zároveň dokrmovala umělým mlékem, takže jsem se rozhodla, že začnu od toho uk.4.měsíce. I když jsem někde četla, že ani děti na umělém mléku nemusí začínat dříve, ale až od uk.6.měsíce jako děti kojené....Ale každý ať se řídí svým rozumem a rady pediatra.


Začínala jsem malé dávat mrkev. Taková klasika....podusit do měkka, rozmixovat, přidat olej (já přidávala řepkový, když pak byla vetší tak jsem přidávala a přidávám máslo), kvůli vitamínům rozpustných v tucích. Ze začátku vám dítě sní tak dvě,tři lžičky. Samozřejmě jsou i děti, které vám sní hned na poprvé všechno a jsou i děti, které nechtějí. Co jsem tak četla, tak se doporučuje počkat se zaváděním příkrmů a zkusit to za pár dní znovu.
Vždy, když zavádíte do jídelníčku novou potravinu, doporučuje se ji podávat alespoň 3 dny, aby se případně mohla rozpoznat alergická reakce. Když je vše v pořádku, může se zavádět další nová potravina.

Po mrkvi jsem zkusila brambor, pak jsem mrkev a brambor dala dohromady. Dále jsem zkusila brokolici.
Zhruba po 4 týdnech od zavedení příkrmu se může přidávat maso (čajová lžička) a doporučuje se začínat nějakým mladým masem....jehněčí, telecí, králičí, krůtí, na kuřecí pozor, protože víme jak to dnes chodí, kuřata jsou dopována antibiotiky. Maso jsem podusila a rozmixovala. Samozřejmě dál jsem zkusila vepřový, hovězí, kachnu.

Ovoce se doporučuje dát prvně až po cca 2 měsících od zavedení příkrmů.....já jsem ovoce dala prvně už asi 2 týdny po první lžičce mrkve, protože malá si nemohla dojít na velkou. Takže jsem nastrouhala jablíčko, střídala to s banánem a bylo všechno v pořádku. Postupně jsem zkoušela přidávat hrušku, švestky, borůvky, maliny, hroznové víno, meruňky, broskve a teď mandarinky. Pozor na citrusy - jsou velmi alergické a doporučují se podávat až od 1.roku.

Takže zatímco malá jedla mrkev, brambor, brokolici, květák, kedluben (pozor nadýmá), červenou řepu, pastinák, špenát atd......Zkusila jsem i místo masa dát do jídla žloutek, bílek se dává od 1.roku (je to silný alergen). Bezvaječné těstoviny, kus kus, rýži.

Do každého jídla stále přidávám olej nebo máslo, když vařím brambory, květák nebo kedlubnu, přidávám tam pár zrníček kmínu, aby to tak nenadýmalo.

Od ukončeného 8.měsíce jsem zkusila bílý jogurt. Normální, ne žádná light verze a ne zase tučné. Tuk by měl mít 3,5%. Takže nějaká Holandia. Od jednoho roku se může zkusit i tvaroh.

Doporučuje se od ukončeného 6.měsíce zavádět lepek...jsou na to velmi různé názory, kdy s ním začít. Já jsem teda začala kolem toho uk.6.měsíce a to formou ovesné kaše.
Pak samozřejmě malá dostala občas do ruky rohlík nebo chleba, takže s lepkem přišla do styku tak či tak.

Veškeré příkrmy vařím doma, svačiny má taky vždy domácí. Kupované věci nechce...z jedné strany jsem ráda, z druhé strany, když někam jedeme, tak přesnídávka je fajn řešení na cesty, ale malá je prostě nechce. Takže vždycky řeším co a jak udělat, aby to vydrželo cestu a bylo to dobré. :)


Takže tak. :) Toto je takové nahlédnutí jak jsem začínali s příkrmy.
Rozhodla jsem se, že napíšu ještě pak druhý článek, kde budou konkrétní jídelníčky a nějaký recepty co a jak vařím. :)


3 komentáře:

  1. Já jsem také s příkrmy začínala okolo 4 měsíce a za chvilku mě to čeká zase :-) první jsem dávala mrkev s bramborou , olej jsem dávala olivový a kokosový. Dost často jsem vařila v parním hrnci a nadýmací jsem nechávala na později a jogurt jsem kupovala bílý řecký časem jsem pak dochucovala banánem nebo medem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. když jsem vařila v parním hrnci tak to malé nechutnalo,nevim proč....a ten řecky jogurt se nedoporučuje,protože mam pocit, že je hodne tučnej... :)

      Vymazat
  2. kupovala bílý řecký časem jsem pak hyhkdxyz dochucovala banánem nebo medem.

    OdpovědětVymazat